KİTAP ÖNERİLERİ

Buddha-Dhammapada

<p>Dhammapada beyitlerinin M.Ö üçüncü yüzyılda yazıldığı düşünülmektedir. İzleyicileri ve öğreticileri Dhammapada'nın ruhunu Buddha'nın ruhu olarak kabul ederler. Dhammapada'daBuddha metafiziksel soruları cevaplamaktan kaçınmıştır. Buddha'nın açığa çıkardığı gerçekler:</p> <p> </p> <p>1.Herşey geçicidir ve bu nedenle her şey acı vericidir.</p> <p> 2. Geçici şeylere aşırı bağlanmak ve ölümsüzlüğü unutmak acının kaynağıdır.</p> <p> </p> <p>Buddha'nın Orta yolu, bir tarafında bu dünyanın istekleri diğer tarafında öte dünyanın istekleriyle dolu iki yolun ortasından geçen düzenli yaşamak ve mükemmellik yoludur. Dhammapada'nın mesajı tam bu anda yaşamanın mesajıdır. Öğretileri BhagavadGita ve Sessizliğin sesi ile paralellik göstermektedir.</p> <p> </p> <p>Dhamma=gerçek, Pada=yol (Pali dilinde), Dhammapada gerçeğe giden aydınlanma yoludur. Bu yolun sonunda Nirvana'ya ulaşılır ve  vecizelerde bilinç, zaman ve mekandan bağımsız Nirvana'ya ulaşma hali Buddha tarafından dile getirilir. Dostluk, merhamet, herkesiniyiliğine sevinmek ve hoşgörü insanlığın dört büyük erdemidir. Gerçeğe giden Sekiz aşamalı yolda ilk aşama Doğru görüş yani bu dört erdemi görmektir. İkinci aşama Doğru karar yani Tanrı krallığına ulaşmak için geri dönülmez kararı alıp bunun için kişinin eylemlerini başlatmasıdır. Üçüncü aşama doğru söz yani zamanında ve güzellikle söylenen gerçek ve yararlı sözdür. Dördüncü aşama Doğru Hareket iyi ve saf hareketlerin yapılmasıdır. Beşinci aşama Doğru geçim yolu kişinin rızkını doğru yoldan temin etmesidir. Altıncı aşama Doğru kuvvet sarfı doğru yorgunluk ve doğru dinlenmeyi ifade eder. Yedincisi Doğru anımsama yolun daima anımsanması yaşamın sessizce gözetimidir. Son aşama Samadhi= vahdet halidir ki bu da dört evreden oluşur. İlk evre, saf düşünce, anımsama ve derin düşünme hali, ikinci evre düşünmeyi durdurma ve kendinden geçme hali, üçüncü evre sessizliğin duası, dördüncü evre NİRVANA benlik bilincinin kaybolup özgürlüğe kavuşma anıdır.</p> <p> </p> <p>BUDİST VECİZELERİ</p> <p>Zıt Yollar: Nefret-sevgi, iyilik-kötülük yollarından hangisi seçilirse yaşamımız da öyle şekillenir. Gerçeğe ulaşmak için aklı eğitmek, bencil isteklerden kurtulmak gerekir. Gerçek olan kişilik değil birey kısmından köken alanlardır.</p> <p> </p> <p>Gözlemcilik: Saf akılla gözlemek ölümsüzlüğe açılan yoldur. Gözlemci kişi bilgeliğe erişip, acı içinde yüzen diğerlerini de görecek ve onları da karanlıktan kurtaracaktır.</p> <p> </p> <p>AKIL hareketsiz yerinde duramayan zaptedilmesi güç somut zihin yani ego kontrol altına alınırsa korkulardan kurtulma ve uyanma hali vuku<a name="_GoBack"></a>bulur. Kimse bir insana doğru yönetilen bir zihin kadar iyilik, yanlış yönetilen bir zihin kadar kötülük yapamaz.</p> <p> </p> <p>YAŞAM ÇİÇEKLERİ duygusal tutku çiçekleri yani arzular yerine kokusu öte dünyalardan bile duyulabilen faziletlere sahip olmak insanı özgür ve ölümsüz kılacaktır.</p> <p> </p> <p>APTAL KİŞİ arzularıyla hareket eden aptal kişi hele de kendi aptallığını göremeyen kişi daima yanlış eylemlerde bulunur, ilk başta tatlı gibi görünse de sonuçları ortaya çıktığında bu davranışların acı meyveleri yenmek zorundadır.</p> <p> </p> <p>BİLGE KİŞİ zihnini bir marangozun ağacı kullanması gibi kontrol edebilen kişi zevk veya acının ötesinde kalır. Aydınlığa giden yolları öğrenmiş arzularından kurtulmuş nirvanaya ulaşmış kişidir.</p> <p> </p> <p>SONSUZ ÖZGÜRLÜK istek ve zevklerin etkisinden kurtularak sonsuz özgürlük göğünde uçan kişi ölümle son bulan yaşam ırmağından kurtulmuştur. Her nerede yaşarlarsa yaşasınlar orayı sevinç kaynağına dönüştürürler.</p> <p> </p> <p>BİNDEN DAHA YEĞ zaferlerin en büyüğü kişinin kendine karşı kazandığıdır. Kişinin kendi ölümsüzlüğünü gördüğü tek bir gün binlerce yıllık yaşamdan daha yeğdir.</p> <p> </p> <p>İYİ VE KÖTÜ damlaya damlaya göl olur sözü iyilik ve kötülük için de geçerlidir. İyiliklerin birikimi büyük sevinçler kötülüklerinki ise</p> <p>acı meyvelerle sonuçlanır. İçinde kötülük taşımayan kişiye kötülük zarar veremez.</p> <p> </p> <p>YAŞAM inanç, fazilet , enerji, hikmet, derin düşünme ve doğru davranışlarla yaşamın tüm acılarını yeneceksiniz derken felsefi bir</p> <p>yaşam ve bunun anahtarları olan erdemler özetlenmiş.</p> <p> </p> <p>YAŞAM ÖTESİ insan bedeni daima hastalığa ve yaşlanmaya çürümeye mahkum bir konut, faziletler ise daima genç ve canlıdır. Bu konutun</p> <p>yapımcısını tanıyan Buddha o an cehalet bağlarının koptuğunu tutku ateşlerinin öldüğünü ve bu ölümle ölümsüz Nirvana'nın sevincine ulaştığını söylüyor.</p> <p> </p> <p>KENDİNİ KONTROL'ün olabilmesi için yönetici ve yönetilenin aynı varlık olması gerekir. Saflık ve kötülük insanın içindedir, kimse bir</p> <p>başkasını arıtamaz. Doğru ve iyi olanı yapmak zordur. Kişi kendi ruhunun iyiliğini gördüğü zaman tüm samimiyetiyle onu izlemelidir.</p> <p> </p> <p> UYAN, GÖZET uyanıp bu dünyanın sabun köpüğü ve görünüm aldanışı olduğunu algılamak ve doğru yolda yürümek kişiyi örten bulutları</p> <p>kaldırarak bir ay gibi ışık saçmasına sebep olur.</p> <p> </p> <p>BUDDHA Uyanık Buddha öğretileri: en yüksek bilince ulaşma çabası, kendini kontrol, hiçbir varlığa zarar vermemektir. Korkulardan</p> <p>kurtulmak için en emin sığınağa yani uyanık Buddha'ya sığınan kişinin gördüğü dört büyük gerçek: Acı, nedeni, sonucu ve acıdan kurtuluşa götüren sekiz aşamalı yoldur.</p> <p> </p> <p>SEVİNÇ en büyük sevinç Nirvana, en büyük acı da uyumsuzluktur. Kişi yalnızlığın sessizliğini tanıdığı ve bunun sevincini tattığı zaman</p> <p>korku ve günahtan arınarak Dhammanın sevincini duyar.</p> <p> </p> <p>GEÇİCİ ZEVKLER, tutku, özlem, şehvet ve duygusallık tüm acılar ve korkuların nedenidir. Uddham-soto: akıntıya karşı giden insan tüm</p> <p>aklınınirvanaya ulaşma amacına yöneltmiştir.</p> <p> </p> <p>ÖFKEYİ YENMEK beden, söz ve zihinle kimseye zarar vermeyen iyi bir sürücü gibi öfkesini dizginleyebilenler daima övülürler.</p> <p> </p> <p>ACELE ETMEK VE ÇABA GÖSTERMEK ölüm yolculuğuna çıkmadan acele et, çaba göster ve cehaletten kurtul deniyor.</p> <p> </p> <p>DOĞRULUK bu vecizelerde şekilsel ritüellerle gerçekleştirilen bir doğruluk halinin değil gerçekten kibir, kıskançlık ve aldanıdan</p> <p>arınabilmiş iyi ve kötünün üstünde bir yaşam şeklinin savunması yapılmış.</p> <p> </p> <p> YOL gerçeğe giden sekiz aşamalı yol: Buddha'ya göre bilgeler sadece yolu gösterirler, yolda yürümesi gerekenler biziz. Her şey geçicidir,</p> <p>acı vericidir, yalandır. İstekler ormanındaki ağaçları kökleriyleriyle beraber yok edersek özgürleşebiliriz.</p> <p> </p> <p> UYANIKLIK: Uyanık ve daima gözlemci olanlar gerçek zenginliğe ulaşabilirler. Dünya yani acı verici uzun göç yolunda yolun kenarında</p> <p>durup özgürlüğe ulaşmalıdır.</p> <p> </p> <p>KARANLIĞIN İÇİNDE cehenneme giden yola suçlanacak şeyden suçlanmayan, korkulacak şeyden korkmayan, yalancı, kötülük yapan kişiler</p> <p>sapacaktır. İyi işlerden hiçbir zaman acı doğmaz. Kişi kendini bir hudut kasabası gibi korumalı, bir an dahi dikkatsizliğe düşmemelidir.</p> <p> </p> <p>SABIR insan kendini savaşlar için eğitilen filler gibi eğitmeli, kırıcı davranışlara fillerin oklara gösterdiği mukavemeti göstermelidir. Nirvana'ya akıllıca ve kahramanca kendisini eğiten kişinin yardımıyla ulaşılabilir, böyle bir kişi bulunamıyorsa ormandaki yalnız fil gibi yaşam yolculuğunu tek başına sürdürmek yeğdir. Bununla birlikte dostlarla sevinci paylaşmak, anne baba olmak</p> <p>fazilet sahibi olmak çok güzel bir şeydir deniyor.</p> <p> </p> <p>TUTKULAR geçmiş gelecek ve bugünü geride bırakın, ormana zarar veren yabani otlar gibi doğamıza zarar veren tutkuları bir daha</p> <p>yeşeremesinler diye en derin köklerden söküp atın, gerçeğin sevinci her zevkin üstündedir.</p> <p> </p> <p>MÜNZEVİ beden, zihin ve manevi yaşamını kontrol altına almış kişidir. Yaşam sandalını boşalt ki Nirvana ülkesine doğru süratle yol al.</p> <p>Kendinize hakim ve sığınak olan kendi gerçek benliğinizdir.</p> <p> </p> <p>BRAHMİN: Tefekkür ve huzur içinde yaşayan saf kişi, sonsuz özgürlüğe ulaşmış kişi, acıya karşı silahı sabır ve ruh kuvveti olan kişi, bu</p> <p>dünyada bir yer edinmeksizin yoluna giden kişidir.</p> <p> </p>